Jemput Baca..

Sunday, April 8, 2012

K-4 : Kapsul Ungu Kini di Kedai Buku MPH


Novel K-4: Kapsul Ungu sudahpun berada di kedai buku MPH di seluruh Malaysia.

Kini novel ini boleh dibeli secara online di : http://www.mphonline.com/books/nsearchdetails.aspx?&pcode=9789671065709

Ucapan terima kasih kepada semua yang membantu saya sehingga ke tahap ini.

Berikut disiarkan sedikit kandungan novel ini untuk tatapan pembaca.





Bab 5


8 bulan kemudian...

“K
apsul Ungu, tugas terbaru!” Rafael menyerahkan sebuah sampul surat berwarna coklat kepada Badrul. Badrul agak terkejut dengan sapaan Rafael pagi itu. Jarang Rafael terus bercerita mengenai tugas terbaru KH Intelligence, selalunya dia akan berbincang dahulu bersama Randi.
“Kapsul Ungu?” Badrul mengambil sampul surat tersebut sambil menghirup air teh yang masih suam-suam panas. Dia membuka sampul surat itu dengan perlahan dan menyusun beberapa buah gambar di atas meja. Terdapat gambar seorang gadis berambut ikal dan seorang lelaki berumur. Kedua-duanya memakai baju makmal berwarna putih.
“Kalau tugasan membunuh, saya tak mahu lakukan.” Dengan bersahaja, Badrul menolak gambar-gambar itu kepada Rafael semula.
“Engkau adalah yang terbaik dalam KH Intelligence. Aku mahu melatih engkau menjadi yang terbaik di sini. Engkau ada potensi yang besar untuk menjadi ketua kumpulan K-4.” Rafael cuba meyakinkan Badrul.
Rafael terus sahaja memberitahu beberapa fakta kes tanpa menghiraukan perasaan Badrul. Tugasan kali ini dibayar oleh seorang pelanggan bernama Mr. M. Dia mahu sejumlah kapsul berwarna ungu diambil dari tempat persembunyian dan diserahkan kepada Mr. M dalam masa tiga hingga enam minggu. Cuma masalah yang paling besar ialah Mr. M tidak tahu di mana kapsul-kapsul itu disembunyikan.
“Habis tu? Bagaimana nak ambil benda yang kita tak tahu tempatnya?” Badrul menggeleng-geleng.
“Bard, kalau Mr. M tahu di mana tempatnya, dia tak perlukan kita. Dia boleh ambil sendiri,” Rafael menjawab.
“Baiklah, kalau begitu, apa maklumat yang kita ada mengenai Kapsul Ungu?” tanya Badrul.
Menurut Rafael, satu kajian bernama ‘Kapsul Ungu’ telah dimulakan oleh satu syarikat farmaseutikal bernama Lombard Lab beberapa tahun lalu. Ia diketuai oleh seorang pakar Biomedikal bernama Dr. Asri.
“Malangnya, kajian ini telah dihentikan dan sampel terakhir kapsul ini ada bersama Dr. Asri.” Rafael mengambil gambar yang ditunjukkan kepada Badrul tadi dan menuding ke arah lelaki berumur yang memakai baju makmal berwarna putih.
“Jadi, kita hanya perlu cari Dr. Asri dan dapatkan kapsul itu?” tanya Badrul.
“Tidak semudah itu, Bard. Dr. Asri telah hilang hampir sebulan lalu selepas menghadiri satu perbincangan yang diuruskan oleh Lombard Lab di Sweden.” Kata-kata Rafael terhenti seketika.
“Jadi, itulah masalahnya, Dr. Asri telah hilang. Siapa lagi yang mungkin ada menyimpan sampel itu?” tanya Badrul.
“Maklumat itu tidak ada buat masa sekarang. Tapi kita boleh mulakan dengan Julia,” Rafael membalas sambil mengambil gambar gadis yang memakai baju makmal berwarna putih.
“Siapa pula Julia?” Badrul bertanya.
“Julia adalah pembantu kepada Dr. Asri. Dia masih lagi bekerja di Lombard Lab. Hanya Julia dan Dr. Asri yang membuat kajian mengenai Kapsul Ungu. Mungkin dia tahu mengenai lokasi sampel Kapsul Ungu dan mungkin dia juga boleh membina semula Kapsul Ungu,” Rafael menjawab.
“Berapa  bayarannya?” Badrul bertanya.
“500 ribu dolar Amerika,” Rafael membisikkan dengan perlahan angka yang dipersetujui oleh Mr. M.
Badrul ketawa kecil. Matanya mula bersinar kembali.
Mereka mula meneliti semua bahan yang dihantar oleh Mr. M. Dengan bayaran 500 ribu dolar Amerika, tugas ini nampak mudah. Badrul melihat gambar Julia dengan teliti. Mukanya bujur sirih dan pandangan matanya redup. Sekali imbas Julia menyerupai Natasha, gadis yang pernah bertakhta di hatinya suatu ketika dahulu!
Badrul meneliti semua maklumat mengenai Julia; rumah, nombor telefon, tempat kerja, makanan kegemaran, hobi dan semuanya. Sebagai bekas pembantu Dr. Asri, setidak-tidaknya Julia pasti tahu serba sedikit tentang Kapsul Ungu dan kebiasaan-kebiasaan Dr. Asri. Julia mungkin adalah satu-satunya kunci kepada tugasan terbarunya itu.
Badrul mula berfikir apakah cara terbaik untuk mengenali Julia.
“Bincangkan strategi dengan Benji dan Rajan. Esok kita bincang perancangan dengan lebih teliti,” Rafael memberi pesanan.

No comments:

Post a Comment