Jemput Baca..

Sunday, April 22, 2012

Motivasi Minggu 2 : Mengapa Sukar Membuat Keputusan?




“Sukarnya untuk membuat pilihan, ditelan mati emak, diluah mati bapak”. Pepatah ini menggambarkan kesukaran dalam membuat pilihan.

Mengapa begitu sukar untuk membuat pilihan?

Selalunya anda sukar untuk membuat pilihan kerana kedua-dua (atau lebih daripada dua) pilihan itu mempunyai kelebihan dan kekurangan yang hampir sama. Pada waktu yang sama, jika anda membuat  pilihan, anda juga takut tersalah pilih. Pada waktu inilah anda mula melengah-lengah keputusan anda dengan cara yang pelbagai ; mencari lebih maklumat, mengambil masa untuk berfikir dan bertanya pendapat orang lain. Tapi kadangkala setelah membuat semua ini, anda menjadi semakin keliru dengan keputusan anda dan anda perlukan lebih banyak maklumat, masa berfikir dan lebih banyak pendapat. Kadangkala, anda  menjadi lebih tertekan akhirnya.

Cara Menghadapi Pilihan

Berikut adalah panduan asas membuat pilihan.


Anda  harus sedar kebanyakan  keputusan, termasuk keputusan berasaskan perniagaan yang bernilai berjuta-juta ringgit, dibuat mengikut maklumat yang ada pada waktu itu. Maklumat tidak akan pernah cukup kalau dicari.

Hadkan kriteria pemilihan anda. Jika anda tidak menghadkan kriteria pemilihan, anda tidak akan berjaya membuat keputusan.


  • Hadkan masa untuk membuat keputusan ; sehari, seminggu, sebulan. 


  • Ketahui semua kelemahanan dan  risiko yang ada untuk setiap pilihan. Ini boleh membantu anda bersedia untuk sebarang akibat di masa akan datang setelah membuat pilihan. 


  • Jangan takut membuat pilihan. Adalah lebih baik membuat keputusan daripada tidak membuat keputusan langsung.


  • Jangan salahkan diri anda jika keputusan itu membawa akibat buruk akhirnya. Tidak ada manusia yang sempurna di muka bumi ini. Hadapi kesulitan dengan hati yang tabah.


  • Ketahui siapa di sekeliling anda yang bersetuju dengan pilihan anda. Sokongan moral mereka boleh membantu anda mendapat keyakinan yang lebih tinggi dalam menghadapi cabaran yang datang setelah membuat pilihan.



Ditulis oleh : Elzara Hariri dengan kerjasama Encik Mohamed A'Amir dari Aamir Agency.

No comments:

Post a Comment