Jemput Baca..

Saturday, April 14, 2012

Motivasi Minggu 1 : Bagaimana Mengikis Sikap Suka Berlengah?




“Sekiranya saya mampu mengikis sikap berlengah-lengah dari dalam diri saya, mungkin saya sudah capai banyak perkara sekarang.” Dialog ini seringkali kita dengar dimana-mana sahaja.  Kerja di pejabat masih tak siap-siap kerana terlalu banyak mesyuarat, stor di rumah masih belum dibersihkan, kekasih hati yang merajuk masih belum dipujuk.


Punca Sikap Suka Berlengah


Memang tabii manusia tidak suka berubah sehingga sesetengah syarikat besar terpaksa membuka satu unit “Change Management” untuk mengubah haluan syarikat mengikut aliran semasa. Banyak juga perceraian berlaku kerana suami atau isteri yang “masih tidak berubah” atau “tidak mahu berubah”. 


Jika kita kaji semula, sikap berlengah ini datang apabila satu perubahan diperlukan. Contohnya, kerja pejabat yang bertimbun-timbun, stor rumah yang kotor dan kekasih hati yang merajuk. Kita perlu mengubah sedikit cara bekerja,mengurangkan masa rehat di rumah dan meluangkan lebih masa dengan kekasih hati. Jika semua ini dilakukan, ketiga-tiga masalah ini pasti akan selesai. 


Bagaimana Untuk Membuang Sikap Berlengah-Lengah


1. Senaraikan apa yang anda mahu capai dan bila. Jika anda mahu menyiapkan kerja yang banyak di pejabat, nyatakan bila tarikh dan waktu terakhir kerja-kerja ini perlu dibuat. 
2. Disiplinkan diri anda untuk menyiapkan semuanya dalam waktu yang anda telah rancang.
3. Jika semuanya siap dalam tempoh yang dirancang, berikan diri anda sedikit ganjaran seperti menonton wayang atau makan di restoran kegemaran anda. Raikan kejayaan anda walaupun sedikit. Lama-kelamaan minda anda akan mula biasa dengan corak tabiat ini dan sikap berlengah-lengah ini akan hilang secara automatik


Latih dan Disiplinkan Diri Anda Mulai Hari Ini..


Jangan berlengah lagi, kikis sikap suka berlengah-lengah itu hari ini. Mulakan dengan sesuatu yang mudah seperti basuh cawan anda sebaik anda habis minum atau kemaskan katil anda sebaik sahaja anda bangun dari tidur. Hidup anda akan lebih ceria nanti.


Penulis : Elzara Hariri dengan kerjasama Encik Mohamed A'amir dari A'amir Agency

No comments:

Post a Comment