Jemput Baca..

Tuesday, December 7, 2010

Kemaruk - Bab 4


“Randi kata kau yang bunuh Rafael, supaya kau boleh rampas kuasa.” Sepucuk pistol dihalakan ke muka Bard dengan jarak satu kaki.
“Apa?” Bard terkejut.
“Aku ditugaskan untuk hapuskan engkau. Kenapa kau sanggup bunuh Rafael?”
“Rajan! Kau kenal aku! Aku bukan pembunuh. Bukan aku yang bunuh Rafael.” Bard mendepangkan tangannya, tidak mengaku.
Rajan menghalakan muncung pistol tersebut ke arah jalanraya.
“Aku tahu! Aku kenal engkau! Randi memberitahu semua ahli kumpulan kau yang bunuh Rafael. Kalau aku tak bunuh kau orang lain akan datang dan bunuh kau!” Rajan menghunuskan pistolnya kembali ke arah Bard.
“Berapa lama Randi beri kau masa untuk menjejak aku?” Bard bertanya.
“14 hari, bermula hari ini.”
“Aku akan jumpa engkau hari ke 14, dan kau boleh bunuh aku pada hari itu, tapi bukan hari ini Rajan!” Bard cuba memujuk Rajan.
“Aku pernah berhutang nyawa dengan engkau. Baiklah, 7 hari. Aku bagi kau masa 7 hari untuk hilangkan diri. Hanya selama itu aku boleh tahan mereka daripada mencari engkau!” Rajan memasukkan pistol itu semula ke dalam jaketnya.
“Tuk..” kedengaran pintu rumah Fatin ditutup. Bard dan Rajan melihat ke arah bunyi itu. Julia yang baru sahaja keluar dari rumah Fatin terpaku berdiri.
“Jumpa lagi, kawan! Don’t get yourself killed, this is the best I can do!” Rajan sempat menepuk bahu Bard sebelum masuk ke dalam keretanya dan meluncur laju ke jalan utama.

***************************


Julia membuka pintu Apartment Angkupuri Mont Kiara kepunyaan bapanya, Dr Gufran, seorang pakar virus (virologist). Dr Gufran sedang bercuti ke Dubai.

“Awak tak kan jumpa saya lagi selepas malam ini” Bard cuba meyakinkan Julia sambil meletakkan beg yang digalasnya di meja dapur. Julia memandang Bard dengan pandangan sayu.
“Macamana dengan ugutan yang selalu saya terima?” Julia bertanya sambil mencari sarung tangan hospital yang kadangkala disimpan oleh bapanya di dalam salah satu kabinet dapur. Julia membasuh tangannya dengan bersungguh-sungguh di sinki dapur sebelum mengeringkan tangan.
“Itu cuma Rajan.” Jawab Bard
“Awak kenal orang yang ugut saya? Macamana dengan orang yang serang saya semalam, itupun awak kenal?” Julia meninggikan suara. Bard diam seketika, dia tidak mahu membicarakan hal itu malam ini.
“Rajan tak kan cari awak lagi lepas ni,” Bard menjawab dengan nada perlahan. Julia memakai sarung tangan yang dijumpainya tanpa menghiraukan kata-kata Bard. Dia terus membuka komputer riba yang dibawanya dan mengeluarkan semua Kapsul Ungu yang dijumpainya ke atas meja.
“Kita bahagi dua kapsul ni!” Bard cuba mengambil beberapa biji Kapsul Ungu yang bertaburan di atas meja. Julia terus memegang tangan Bard, menghalangnya daripada menyentuh kapsul tersebut.
“Nampaknya, awak memang tak tau apa-apa pasal Kapsul Ungu.” Julia menepis tangan Bard.
Bard terdiam. Benar kata Julia, memang dia tidak mengetahui apa-apa mengenai Kapsul Ungu. Dia cuma mahu menyerahkan sampel itu kepada Mr M dan mendapatkan bayarannya.
Julia meletakkan cakera padat yang mempunyai logo Lombard Lab ke dalam komputer riba yang baru dibukanya. Dia membuka beberapa dokumen yang terdapat di dalam cakera padat tersebut. Bard cuba memahami carta-carta yang dibuka oleh Julia, tetapi dia bukanlah graduan sains.
Tiba-tiba Julia memandang Bard dengan pandangan yang penuh ketakutan.
“Kenapa Julia?”
“Siapa yang mahukan Kapsul Ungu ini sebenarnya?” Julia membalas soalan Bard dengan satu lagi soalan.
“Itu tak penting Julia,” Bard terus sahaja memegang beberapa biji Kapsul Ungu dan cuba memasukkannya ke dalam botol yang telah dikeluarkan dari dalam beg galasnya beberapa minit yang lalu.
“Bard, awak akan jatuh sakit kalau awak pegang kapsul itu tanpa sarung tangan!” Julia cepat-cepat memberi amaran.
Bard memandang Julia dengan penuh tanda tanya! Ditangannya sudah ada beberapa biji Kapsul Ungu yang baru sahaja di ambilnya dari meja.

No comments:

Post a Comment